reis-deg-komiker

Historien om Reis Deg Komikerklubb

Det hele begynte høsten 1993 på Café Teatro på Aker Brygge i Oslo. Innehaverne Lars Grini og Tom Skullerud hadde en visjon om å skape noe morsomt på den lille caféscenen. De kom i kontakt med Eddi Eidsvåg, som skal ha størsteparten av æren for å ha samlet humor, revy- og teaterinteresserte mennesker til stedet.

Her møttes Jon Schau, Rigmor Galtung, Jånni Kristiansen, Are Kalvø, Sturla Berg-Johansen, Ragnhild Lavik-Lund, Siv Lysell, Yann-Robert, Kenneth Dean, Erling Bonde, Eilert Munch Lund, Maja Løvland og mange flere for å opptre.

Det ble vedtatt å kalle underholdningsformen på Teatro for ‘standupkomedie’. Samme tid ble medlemsklubben Reis Deg Komikerklubb stiftet, i januar 1994. Viktige mål for klubben var å ha en demokratisk, flat organisering og åpen mikrofon, slik at alle som ville fikk vise seg fram på scenen.


Begynnerfasen

Etter hvert måtte klubben flytte rundt en god del i hovedstaden. Noen få kvelder ble arrangert på nattklubben Webster på SAS-hotellet, samt en kort turné til Zacken i Bergen. Deretter noen kvelder på Jacob Aalls Bar & Café. Så ble kunstakademiets kantine Nordraak et viktig stoppested våren 1994. Dette halvåret kom det mange nye komikerspirer til RDK. Freddy Kjensmo, Baste Bolstad, Jonas Rønning, Fredrik Knutsen, Anders Tangen, Svein Iversen, Katrine Kristiansen og Yngve Skomsvoll. Thomas Giertsen, Jon Øigarden og andre fra Lompelandslaget begynte også å snuse på genren. Det eksisterte ennå ikke noen standard for norsk standup. I denne tidlige fasen foregikk det mye eksperimentering og mye uforutsigbart på scenen. Publikum kunne bue og komme med tilrop, men komikerne kunne også oppleve små lykketreff. Det var i alle fall stor interesse rundt det nye fenomenet.

I august 1994 åpnet Christian Kvart med standup på scenen fra første dag. Eddi Eidsvåg booket komikere utenom RDKs regi, og stedet etablererte seg som en offisiell standupscene i Oslo.Øyvind Loven, Åsleik Engmark, Atle Antonsen, Trond Hanssen, Øyvind Angeltveit og Thomas Giertsen debuterte her. TV-produsent Erling Bonde så tidlig potensialet, og satte i gang den første TV-produksjonen “Grip Ordet Komiker” fra Christian Kvart, som ble sendt på NRK i 94/95. Med dette begynte kjennskapen til genren å etableres i større grad.

Jånni Kristiansen tok over som leder av RDK høsten 94 (og sitter fremdeles i 2005), mens Eddi Eidsvåg etablerte et impressariobyrå – som for øvrig ble forløperen til Stand Up Norge, etablert av Elina Krantz i ’97. De to virksomhetene innordnet seg i et samarbeid, med Chr. Kvart som hovedscene og Nordraak som underground-sted. RDKs varemerke er fremdeles den åpne mikrofonen, og Nordraak fungerte i praksis som et auditionsted for Chr. Kvart.

Høsten ’94 måtte RDK flytte på seg igjen. Det ble forsøkt å etablere klubb på ymse steder som Baronen, Felix, Café Cruise og Mikrobryggeriet, men ikke før våren ’96 fikk RDK etablert seg for en lengre tidsepoke. Stedet het Dan Turell, og her oppholdt klubben seg helt til 1998.


Profesjonell fase

På Dan Turell skjedde det noe magisk med klubben. Standup-genren i Norge gikk inn i en mer profesjonell æra. For RDK betød det en høyere standard og kvalitet på kveldene, med Jånni K som fast konferansier, en DJ som spilte plater mellom settene og mer seriøs opptreden på åpen mic. Klubben begynte med kursvirksomhet, og med dette ble nivået på nybegynnerne høyere. Det ble snakket om “en ny generasjon komikere”. Det var også i samarbeid med Dan Turell at klubben stiftet den årlige “Stå-Opp Prisen” i 1996, og den ble gitt for første gang til Jon Schau. I løpet av ’95 og ’96 kom også viktige nykommere til miljøet, som Tommy Steine, Trude-Mette Johansen, Espen Eckbo og Henrik Elvestad. Senere på Dan Turell kom Ørjan Burøe, Lasse Lukacs, Solveig Kloppen, Edvard Schultheiss, Håvard Lilleheie, Jon Morten Melhus, Mathias Holst, m.fl.

Men lykken kunne ikke vare evig, og etter et par år på Dan Turell måtte klubben ut på vandring igjen. Men nå var klubben blitt mer ettertraktet og fikk flere små, midlertidige steder i Bogstadveien (Gozzip, Freddys og Scream) før RDK traff blink med Lille i Bygdøy allé. Klubben arrangerte parallelt kvelder på Onkel Blaa på Bekkestua, hvor Shabana Rehman, Christer Torjussen, Zahid Ali, Magnus Jørgensen og Jan Willy Skjølberg debuterte. Nå hadde RDK også etablert samarbeid med Stand Up Trondheim og SUCK Ålesund hvor komikerne gjestet hverandre. Pernille Sørensen, Magne Storvik, Yngve Skomsvoll og Terje Sporsem kom ofte til Oslo for å opptre. Og ble her.

På Lille startet klubben i mars 1999, og i 2005 hersker det fremdeles et godt og framtidsrettet samarbeid. Nykommere i denne foreløpige siste perioden av klubbens historie er mange. Spesielt på jentefronten; deriblant Siri Kristiansen, Dora Thorhaldsdottir, Lisa Tønne og Janne Rønningen. Ytterligere jenter har kommet til de siste årene, som Linda Mahala Mathiassen, Birgitte Andreassen og Sigrid Bonde Tusvik. Men Lille har også vært utgangspunkt for bl.a. Geir Ove Ovesen, Jonna Støme, Paul-Håvard Østby, Bye & Rønning og Gustav Nilsen. De siste årene har det kommet til navn som Nils Ingar Aadne, Tobben Tveit, Jonas Bergland, Tore Haukenes, Mads Hadler, m.fl. På Lille har klubben fått prøve ut ulike alternative arrangementer, bl.a. “En kveld hvor alt kan skje” med bare nybegynnere på scenen, og “Brus, juice og gulrøtter…” en alkoholfri aften med 16-års grense.

I tillegg arrangeres det to standup-forum i året for debatter og interne konferanser. Lille er ved siden av nyetablerte Latter på Aker Brygge, et av landets mest populære steder for standup, både for komikere og publikum. Sitat fra dagspressen: “Etter en komisk kveld i kjelleren på Lille, er det god stemning. Latteren har rullet gjennom lokalet som en dampveivalser og folk er svimle etter å ha sittet på latterkarusellen i nesten to timer. Joda. Dette anbefales!”